fredag 15 juli 2016

Nygift med samma man ❤️

Igår kom dagen min man längtat efter i många år. Först, för några år sedan, trodde vi att vi var tvungna att ha ett bröllop här nere för att bli gifta även här. Men förra året fick vi reda på att vi inte kan gifta oss här, vi är ju redan gifta! Det som ska göras är att det ska skrivas in i böckerna här! Och JA, det är en stor boks man skrivs in. Vaddå dator? :)

Innan vi åkte ner så skickade vi efter papper på att vi är gifta. Ett papper som bevisar att jag är gift med min man, och ett papper som bevisar att min man är gift med mig... De bad vi att få på engelska. Sedan lämnade vi in dem här i onsdags för att få dem översatta till serbiska. Sen var vi och kopierade och verifierade mitt pass, och min man begärde ut ett bevis på att han är serbisk medborgare. Det här tog nästan hela dagen i onsdags. Igår torsdag hade vi tid för inskrivning kl 8:30. Kl 9:00 var det klart. Då var jag inskriven som fru till min man. Så nu finns hela vår familj registrerad här. Jag som fru till min man, och våra barn är sedan tidigare inskrivna här. Barnen har dubbelt medborgarskap, men det kan inte jag få förrän jag bott här i fem år och kan språket....... Men barnen får det automatiskt eftersom min man är född här. De har tidigare 'mobbat' mig att inte jag är inskriven här, men nu är det slut med det! :)

Så för att fira detta hade vi en liten fest här hemma för att fira det. Mycket trevligt och mysigt. Nu är jag både min mans svenska och serbiska fru! ❤️

Svägerskan och svågern fixade fint långbord, blommor och dukning när vi var iväg och fixade mat. ❤️



2 kommentarer: